Həsrətdən vüsala gedəcək bu qatarlar… - FOTOLAR
Oktyabrın 13-ü ölkəmizdə dəmiryolçuların peşə bayramı kimi qeyd edilir.
Həyatımda ilk dəfə qatara minəcəm… hər zaman bir qatar həsrəti olub ürəyimdə. Dəmiryolçularının peşə bayramı əlaqədar olaraq uzun illərin maşinisti Ramazan Məmmədovla söhbət etmək marağı məni də bir qatar yolçusu etdi.
İlıq bir payız səhəri, saat 10 radələridir. Naxçıvan şəhərindəki dəmiryol vağzalına yaxınlaşıram. Ordubaddan gələn qatarın fit səsi eşidilir uzaqdan. İnsanı xəyalən uzaqlara aparan, özündə bir qeyri-adilik saxlayan həmin səs getdikcə daha da yaxından eşidilir.
Qatarla eyni vaxtda vağzala çatıram.
Vaqonlardan düşən sərnişinlərin kimisi işinə tələsir, kimisi evinə…
15-20 dəqiqə sonra Naxçıvandan Şərura yola düşəcək qatar dincini alır. Bu istiqamətə gedən sərnişinlər gecikməmək üçün yavaş-yavaş yerlərini tutur.
Elektrovoza yaxınlaşıram. Maşinist Ramazan Məmmədov elektrovozun yanında dayanıb. Hal-əhval tuturuq.
Dəmir yollarında çalışmaq insandan sözün əsl mənasında dəmir iradə, böyük məsuliyyət tələb edir. Amma ən böyük məsuliyyət yəqin ki, elə maşinistlərin üzərinə düşür. Tale ona qatar yollarını bəxş edib. Qarşılamaq, yola salmaq, gözləmək, mənzil başına çatdırmaq işi, peşəsi olub. Yollar bəzən onu yorub, amma bir an belə işindən bezdirməyib.
Peşəsinə vurğundur qatar yollarının 35 illik yolçusu. Gənc yaşlarından sevib, seçib sənətini. Təhsilini Ukraynanın Xarkov şəhərində alıb. Texniki peşə məktəbini elektrovoz-teplovoz maşinist köməkçisi ixtisası üzrə bitirib. Bir müddət Xarkov şəhərində, 1985-89 cu illərdə Culfa lokomativ deposunda maşinist köməkçisi olub, 1989-cu ildən ta bugünədək maşinist işləyir.
Bir azdan elektrovzdakı yerimizi alırıq. Qatar asta-asta hərəkət edir. Maşinist köməkçisi yola nəzər salır və elektrovozdakı qurğuların sazlığına diqqət yetirir ki, yolda hansıza bir nasazlıq baş verməsin, insanlar vaxtında mənzil başına çatsın.
Qatarla yolçuluq maraqlı keçir. Ara-sıra dispetçerlə rabitə əlaqəsi saxlanılır.
“Eşidir 952-nin maşinisti Məmmədov”.
- Şəhəri keçmişik
Sonra dəstəyi asıb deyir:
Kənar adam seçə bilmir bu danışığı, ancaq biz tuturuq.
Dəmir relslər, polad dirəklər, işıqforlar, təpələr, gözəl kənd mənzərələri bir-birini əvəz edir. Bəzi filmlərdə gördüyüm, əsərlərdə oxuduğum qatarın pəncərəsindən öz kəndinə sarı boylanan bir uşaq, sevdiyi qıza əl uzadan bir gənc də həmin an gözlərimin önündən keçir.
Bu yolları necə gedib gəlməyindən danışır bizə Ramazan Məmmədov.
- Ömrümün yarıdan çoxu dəmir relslər üzərində keçib. İnsan işini sevib, ondan zövq alırsa yorulmaz. Belə olmasa iş çətin gələr. Kənardan baxana asan gələ bilər. Bu işin də öz çətinliyi var. Dəmir yolunun da şose yolu kimi enişi-yoxuşu, əyrisi-düzü, qışı, yayı, gecəsi, gündüzü var. Ancaq biz öyrənmişik. İndi dəmir yolu bağlı olduğuna görə ancaq gündüz işliyirik. 30 il əvvəl isə işimizin gecəsi- gündüzü yox idi. Əvvəllər yolumuz daha uzun idi. Bakıya qədər getmişik bu yollarla. 1989-cu ildən sonra mənfur düşmənlərimiz qatarlarımız üçün təhlükə yaradırdı. Bu hadisələr böyüdü və 1992 -ci ilin aprelində yol bağlandı. O dövrdən Azərbaycanın digər əraziləri ilə quru yolla əlaqə kəsildi.
- Bu vaxtadək hər hansı bir təhlükə ilə qarşılaşmısınızmı yollarda?
- Əlbbətdə, hər hansı bir nasazlıq da olub, sərhədi qanunsuz keçmək istəyən də. İş olan yerdə hadisə də olar.
Qatar yene fit verir. Bu işarə maşinistlər üçün bir əmrdir.
- Fitlə işarə veririk . Bu işarələrin hər birinin mənası var. Qatar yerindən tərpənəndə işarə veririk ki, yol işçiləri bilsinlər qatar yerindən tərpənir. Yaxud fit veririk ki, qatarda xidmət edən işçilər qatara tormuz versin. Və ya yoxlasın. İşlərimiz bu fitlə tənzimlənir. Biz onu sözsüz yerinə yetirməliyik.
Qatar “Başbaşı” stansiyasına çatır. Cavabdeh şəxs növbətçi ilə əlaqə saxlayır.
“Salam, xoş gördük. Bir problem yoxdur. Hər şey qaydasındadır”. Maşinist deyir ki, vaxtilə bu stansiyadan Duzdağ Fizioterapiya Mərkəzinə marşrut xətti olub. SSRİ-nin hər yerindən gələn xəstələr, turistlər bu stansiyada düşüb Mərkəzə gediblər.
Dəhliz açıldıqdan sonra, yəqin ki, yenə turistlər qatarlarla da bu müalicəxanaya gələcəklər.
Maşinist dispetçrlə növbəti dəfə əlaqə saxlayır.
-“Aydındır. Başa düşdüm. Sağ ol”.
Qatar “Qarqalıq” stansiyasına doğru hərəkət edir. Stansiyadakı növbətçilər növbə dəyişir.
Hərdən bir maşinist köməkçisi də söhbətimizə qoşulur. Vaxtilə mövcud olmuş Qarqalıq kəndinin adı ilə stansiya belə adlanıb.Qarşıda olan Şahtaxtı və Qıvraq stansiyalarından keçib Şərur rayonundakı stansiyasında dayanacağıq. Saatda 40 km sürətlə hərəkət edirik. Vaxtilə Şərurdan Culfaya bir briqada, Culfadan Mincivana başqa bir, Mincivandan- İmişliyə bir, İmişlidən Bakıya bir briqada aparırdı, lokomativ dəyişir, ancaq, qatar gedir. Sərnişin onu hiss etmir.
Yolumuz davam edir. Sağ və sol tərəfdə ara-sıra qarşımıza çıxan işarələr qatarların təhlükəsiz hərəkətin təmin edir. Hər on, on iki kilometrdən bir stansiylar dəyişilir. Qatara cavabdeh şəxslər - növbətçilərlə qarşılaşırıq. Stansiyalardakı növbətçilərin xidməti odur ki, qatarların hərəkətini təmin etsin. Maşinist deyir:
- Gördüyünüz taxta şpallar (yol kənarında salınan beton istehkamları göstərir) hər 10 ildən bir dəyişilir. Ancaq lokomotivlərimiz 30 ildir işləyir. Culfa Lokomotiv deposundakı çilingərlərimiz onların təmirinə baxır. Həm enerji, həm də yanacaqla işləyən lokomativlərimiz var. Elektrovozlar enerji ilə, teplovozlar yanacaqla işləyir. Zəngəzur dəhlizi açıldıqdan sonra, dəmir yollarının yenidən qurulması ilə əlaqədar olaraq lokomotivlərimiz də daha müasir lokomotivlərlə əvəz olunacaq.
Dəmir yollarına yaxın ərazidə yerləşən kəndlərin tarlalarında çalışan sakinlər əl edib maşinstə salam verir.
“Qatar bizim həyat bağımızdır. Biz bağlanmışıq bu işə. Gözümüzü bağlasaq da harda hərəkət etdiyimizi bilirik. Ya da ki, hansısa bir nasazlıq olsa o dəqiqə hiss edirik. Bu peşə ilə övladlarımı böyütmüşəm. Mənim də çörək ağacım bu lokomotivdir. Çətin peşə olduğuna görə, bu günün gəncləri o qədər də maraq göstərmir maşinist peşəsinə. Ancaq yol açılsa dəmir yolları, lokomotivlər yenilənsə iş bir qədər yüngülləşər.Qatarlar 30 ildi həsrət qaldığımız yollara iz salar, mənzərələr yenilənər...Yəqin ki, gənclər də sevəcək bu peşəni. Azərbaycan Ordusunun düşmən üzərində qazandığı parlaq qələbənin nəticəsi olaraq ötən il noyabrın 9-da Azərbaycan, Rusiya, Ermənistan tərəfindən birgə imzalanan üçtərəfli sazişlə həm də Zəngəzur dəhlizi açılacaq. Bu xəbərə, bəlkə də ən çox sevinən biz maşinistlərik. Axı, ömrümüz o yollarda keçib.Yollar açılsa Azərbaycanımızın digər bölgələrinə, dünyaya çıxışımız olacaq. Yük qatarlarımız da fasiləsiz işləyəcək Naxçıvanın duzu, meyvəsi, tərəvəzi uzaq-uzaq ölkələrə daşınacaq, sərnişinlər bu qatarla işğaldan azad olunmuş ərazilərimizə də səyahət edəcəklər. Yaxşı olacaq gələcəyi bu yolun…
Nəhayət, mənzil başına çatıb, 20 dəqiqə sonra Culfaya gedən qatarla geri qayıdırıq.Vaqonlar ağır-ağır gedir. Bu dəmir təkərlərin ritmik səsində də bir tarixlik var. Qatar bələdçiləri isitmə, havalandırma sisteminə və sərnişinlərin rahatlığına xidmət edir. Qatarla səyahətin ən gözəl xüsuiyyətlərindən biri də ətrafdakı xoş mənzərələrin seyrinə dalmaq və qətiyyən yorulmamaqdır. Taxta şpalların, polad dirəklərin üzərində salınan dəmir yolları, bu yolları dindirən qatarlar şairlərin, yazıçıların da ilham mənbəyi olub. Kimlər gəlib, kimlər keçib bu yollardan. Gələn qatarlar üzərində yolların yorğunluğunu, tozunu, torpağını, yerlərin həsrətini gətirib. Bir kənddən , şəhərdən, dağların ətəyindən, meşələrdən, tunellərdən, uzun-uzun yollardan keçib qatarlar.
Vaqonda növbəti həmsöhbətim ömrünü bu yollarda keçirən Azərbaycan Dəmir Yolçuları arasında “Şöhrət” ordenini alan ilk dəmir yolçusu, maşinist Valeh Seyidovdur. Amma bu dəfə o qatarda maşinist yox, sərnişindir. Əvvəllər maşinist köməkçisi işləyib. Sonra özü də maşinist olub. Hazırda isə Culfa Lokomotiv deposunda təlimatçı işləyir. Bu illər ərzində sərnişinlərə elə xidmət göstərib ki, dəmir yolundan narazı getməsinlər, həmişə bu nəqliyyat vasitəsinə üstünlük versinlər. Dəmir yollarının tarixinə də yaxşı bələddir həmsöhbətim.
- “Hər bir ölkənin qan damarı olan dəmir yollarının tarixi Azərbaycanda neftlə əlqaləndirilir. Neftin daşınması məqsədilə dəmir yolu qurulub. Əvvəl Gürcüstana, sonra Rusiyaya ADY- nın çıxış olub. Ümumiyyətlə dəmir yolu dünyada təbii sərvətlərin səmərəli istifadəsinə görə qurulub və ölkələri bir- birinə bağlayıb. Naxçıvandan keçən dəmir yolu isə Rusiya çarı Nikolayın dövrü ilə yaşıddır. Paravozlar, teplovozlar, elektrovozlar zamanla bir-birini əvəz edib bu yollarda. 1908-1911-ci illərdə Ermənistana keçmək şərtilə Uluxanlı-Culfa stansiyası İranla ticarət əlaqəsi saxlamaq məqsədilə istifadəyə verilib. 1941-ci ildə bu dəmir yolunun ən əhəmiyyətli hissəsi Culfa - Mincivan istiqamətində yol açılıb .
1992-ci il aprelin 23-dək bu yollarla Bakı şəhərinə gedib-gəlmişik. Həmin vaxtlardan Naxçıvan üçün çətin blokada dövrü başlayıb.
“30 ilə yaxındır ki, bu yol bağlı olsa da Naxçıvanın inkişafına heç bir əngəl törətməyib. Naxçıvan inkişaf edib, bu dəmir yolu isə yaşayıb, varlığını qoruyub”- deyən Valeh Seyidov özü də maşinist ailəsində doğulub. Atası da bir vaxtlar bu peşənin sahibi olub. Hər halda o da atasından görüb-götürüb bu sənəti və onun yolunu davam etdirib. Maraq onu ilk vaxtlar Culfa Lokomotiv deposunda çilingər vəzifəsində işləməyə, hərbi xidmətdən sonra isə Rusiyanın Saratov şəhərinə aparıb. İki il maşinist peşəsi üzrə təhsil alıb. O gün bu gündür ki, dəmir yollarında çalışır.
- Maşinist peşəsi çətin, ancaq şərəfli peşədir. Dəmir yolları ilə nəfəs alırıq biz. Dövlətimizə xeyir veririk. Qatarlar qədim bir nəqliyyat növü olsa da bu gün də insanlar onlardan istifadə edir. İnsanları qatarla sağ salamat mənzil başına çatdırmaq bizim vəzifəmizdir. Yolumuz 30 il sonra yenidən dünyaya açılacaq. Bakıdan Naxçıvana qatar gələcək, Naxçıvandan Bakıya gedəcək. Bundan gözəl nə ola bilər ki? İnsanların rifahı yaxşılaşacaq, yeni vaqonlar, lokomotivlər gələcək, yolumuz yeniləcək. Naxçıvanın tikinti məhsulları, mineral suları dünyaya bu yolla daşınacaq. Sürətli sərnişin və yük qatarlarımız işləyəcək.
- Necə xatırlayırsınız 30 il əvvəl bu yollarda işlədiyiniz vaxtları?
- O vaxtlar 12 saatdan bir iş rejimi idi. Culfadan gəlirdik Şərura qatarı qoyurduq, İrəvandan gələn qatarı Culfaya, Minicivana, İmişliyə qədər aparırdıq. Benzin, kömür, sement, gübrə dəmir yolu ilə gələn yüklərin hamısını daşıyırdıq.
Torpaqlarımızın işğaldan azad edilməsi ilə Azərbaycan üçün yeni bir dövr başlayıb. Bu yeni dövrdə dəmir yollarının da öz misiyası olacaq. Yaxın vaxtlarda daha da uzaqlara gedəcək bu qatar. Ordubaddan Minicivana, Minicivandan Bakıya ordan Rusiyaya, Gürcüstana… Qatarlarımız bu yolla Türkiyəyə də gedib, gələcək. Dəmir yolları şose yolu kimi rahat görünməyə bilər insanlara. Ancaq biz maşinistlər üçün dəmir yolları avtomobil yollarından da rahatdır
Atası Zəngilandan olub Valeh Seyidovun. 30 il idir ki, Naxçıvandan Bakıya gedəcək qatarla yanaşı, ata-baba yurduna da həsrət qalmışdı. Sevinir ki, Zəngilanın alınması uğrunda gedən döyüşlərdə oğlu da iştirak edib və atasının o yollara qovuşmaq arzusunu reallaşdırıb. İndi, o bu qatarla maşinst kimi yox, sərnişin kimi Naxçıvandan-Bakıya, həm də Zəngilana gedəcək günü gözlüyür .
Çünki, ötən il düşmən üzərində qazandığımız parlaq qələbəmiz, dövlətimizin yeritdiyi qətiyyətli siyasət uzun illərdir bağlı qalan yollarımızı da açacaq. Bu qatarla növbəti səfərimizin 30 illik həsrəti vüsala yetən tarixi torpaqlarımıza olması arzusu ilə …
Türkanə Əmoyeva
“NUHÇIXAN”